Luthagens förskolas värdegrundsord

TRYGGHET
Alla barn ska känna sig trygga på förskolan samt kunna vara och bli det de själva vill utan att det värderas.

Hur
Detta genom att få uppleva en tillhörighet och möta närvarande vuxna som visar engagemang och omtanke samt visar intresse och uppmuntran för barens uttryck, tankar och åsikter.

LÄRANDE
Det ska vara roligt att lära sig nya saker. Vi väcker nyfikenhet till att lära och ge alla barn möjligheter att lära nytt utifrån sina förutsättningar.

Hur
Detta gör vi genom att i leka in kunskap och utformar vår miljö för att inspirera och utveckla lärande inom olika läroplansområden.

RESPEKT
Vi värdesätter varandra och varandras egenskaper och åsikter.

Hur
Vi lyssnar på varandra och ser varandras olikheter som en tillgång.

EMPATI
Vi bemöter varandra med omtanke, hjälps åt och värnar om varandra.

Hur
Vi stödjer barnen i att på olika sätt kunna sätta sig in i andra människors perspektiv. Vi uppmärksammar om någon behöver hjälp samt uppmuntrar barnen att hjälpa varandra.

LEK
Vi leker för att lära för livet

Uppdaterad: